Monday, July 7, 2014

KERTAS KONSEP I-THINK

KERTAS KONSEP


SK MOHD SHAH SEKOLAH PEMIKIRAN 2015
"Thinking Class..."           

Pembelajaran bukan seperti menonton wayang gambar atau menonton TV. Pelajar tidak  belajar jika hanya setakat duduk mendengar guru bercakap, menghafal dan menulis kembali jawapan di dalam ujian atau peperiksaan. Pelajar perlu bercakap apa yang telah dipelajari, membuat penulisan reflektif tentang apa yang telah dibelajar, membuat hubung kait dengan pengalaman-pengalaman sebelumnya serta dapat mengaplikasi pengalaman pembelajaran tersebut dalam kehidupan seharian. Pengajaran abad ke-21 perlu berfokuskan kepada pelajar di mana pelajar perlu digalakkan untuk melibatkan diri sepenuhnya dalam proses pembelajaran dengan menyoal, berbahas, mengalami sendiri proses pembelajaran tersebut, membuat pencarian, berdaya tahan dan tekun serta tabah dalam melakukan sesuatu. Amalan di dalam kelas harus dapat melibatkan pelajar dengan kandungan pembelajaran bukannya guru sahaja menyampaikan kandungan pengajaran. Biasanya pelajar lebih tertarik dengan kandungan pembelajaran sekiranya maklumat dipersembahkan secara visual dan mereka lebih suka belajar bersama rakan sebaya. Untuk merealisasikan pembelajaran seperti ini, pelajar harus sentiasa berfikir. Proses berfikir akan menjadi budaya sekiranya pelajar dan guru sentiasa mengamalkannya semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.

Di dalam melaksanakan program i-THINK, Thinking School  digambarkan berdasarkan kepada enam fokus berikut:
· Penyoalan reflektif
· Kemahiran berfikir
· Pemetaan visual
· Rangkaian kolaboratif
· Membangunkan kecenderungan peribadi
· Membentuk persekitaran
Titik Permulaan i-THINK



Penyoalan Reflektif 
Penyoalan merupakan satu alat yang dapat membantu menggalakkan murid berfikir. Penyoalan dapat mencungkil pemikiran pelajar tentang apa yang mereka tahu,bagaimana mereka tahu (refleksi kritikal), dan berfikir tentang apa yang mereka fikir (metacognition). Di samping itu, melalui penyoalan  guru dapat mencungkil kecenderungan pelajar dalam pemikiran dan bagaimana pelajar berkolaborasi dengan pelajar  lain semasa proses pembelajaran.   
Kemahiran Berfikir 

Kemahiran berfikir merupakan perlakuan proses pemikiran asas untuk menjana dan menyusun maklumat, membina kemahiran menganalisa dan mensintesis, memproses maklumat secara kreatif serta melakukan penilaian. Guru perlu menyemai dan membentuk suatu ruang julat dalam pemikiran pelajar melalui:
                   - Kemahiran berfikir aras rendah
                   - Kemahiran berfikir aras tinggi   
Pemetaan Visual

Teknik untuk menggambarkan maklumat secara visual melalui brainstorming webs penyusunan grafik dan pemetaan secara bersistem.  

Rangkaian Kolaboratif
Merupakan kerjasama dalam kumpulan, kelas atau sekolah bagi berkongsi pengetahuan atau kemahiran untuk memantapkan pembelajaran. Rangkaian ini boleh dihubungkan melalui teknologi baru untuk menggalakkan murid mempelajari sesuatu secara lebih meluas. 
Rangkaian kolaboratif boleh dilaksanakan di dalam pengajaran menggunakan pendekatan pembelajaran secara kooperatif. Menurut Slavin (1990), semua kaedah pembelajaran koperatif memerlukan pelajar bertanggungjawab ke atas pembelajaran rakan-rakan sepasukan mereka selain daripada pembelajaran mereka sendiri.Selain daripada idea bekerjasama, kaedah pembelajaran pasukan pelajar memberi penekanan kepada penggunaan matlamat pasukan dan kejayaan pasukan, ianya boleh dicapai apabila semua ahli dalam pasukan memberi komitmen yang diperlukan.
Membangunkan Kecenderungan Peribadi
Kecenderungan peribadi adalah berkaitan dengan penggunaan pelbagai kemahiran  berfikir yang boleh membawa kepada ketekalan, minda yang terbuka dan metakognitif di samping penggunaan pelbagai kecerdasan emosi dan membentuk empati dalam perhubungan.   

Kesimpulannya, dalam merealisasikan thinking classroom, guru perlu menjadi thinker untuk merancang pengajaran yang dapat membimbing pelajar untuk berfikir dengan mengambil kira enam fokus di atas. Suasana pembelajaran yang kondusif adalah apabila pelajar dapat melibatkan diri secara aktif di dalam proses mendapatkan pengetahuan atau kemahiran melalui perbincangan untuk memahami maklumat, mengaplikasi pengetahuan dalam situasi baharu dan membangunkan kemahiran berfikir aras tinggi.            
                                                                 
  iTHINK bermaksud innovative thinking (Pemikiran Inovatif) yang bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif, kritis dan inovatif. Program ini adalah hasil kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan Agensi Inovasi Malaysia (AIM) serta telah dirintis di 10 buah sekolah (6 SR dan 4 SM) sebelum diperkembangkan ke seluruh Malaysia.






Definisi Pemikiran
· proses menggunakan minda
· mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu
· menerokai pelbagai kemungkinan idea dan ciptaan
· membuat pertimbangan yang wajar bagi membuat keputusan  
            dan menyelesaikan masalah 
· membuat refleksi dan metakognitif terhadap proses yang dialami. 

Alat Berfikir Yang Diperkenalkan Dalam Program i-THINK
Peta Pemikiran

Peta Pemikiran adalah alat berfikir yang dipersembahkan dalam 8 bentuk peta pemikiran secara visual yang mudah digunapakai dan difahami merentasi kurikulum. 

Ada 8 jenis peta pemikiran yang boleh digunakan.



1.  Peta Bulatan
Peta Bulatan ( Circle Map ) digunakan untuk sumbangsaran idea dan mempamerkan pengetahuan sedia berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan maklumat mengikut konteks.
       
2.  Peta Buih
Peta Buih ( Bubble Map ) ialah alat yang digunakan untuk memperkaya kebolehan pelajar bagi mengenalpasti atau menunjukkan kualiti. Ia biasanya menggunakan perkataan deskriptif atau huraian.




3.  Peta Buih Berganda
Peta Buih Berganda ( Double Bubble Map) digunakan untuk membanding beza sesuatu.



4.  Peta Pokok
Peta Pokok ( Tree Map ) digunakan untuk mengklasifikasi bahan atau idea. Sebagai contoh; ambil sebahagian daripada sesuatu tajuk atau cerita dan kelaskan sebab utama sesuatu keadaan atau situasi.




5.  Peta Dakap
Peta Dakap ( Brace Map ) digunakan untuk menganalisis objek fizikal. Garisan sebelah kiri adalah nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada bahagaian kedua ialah bahagian utama. Contoh penggunaan adalah untuk menentukan bahagian dan sub bahagian sesebuah mikroskop.



6. Flow Map (Peta Alir)
Peta Alir ( Flow Map ) digunakan untuk membuat urutan sesuatu. Contoh penggunaannya ialah dalam langkah-langkah untuk penyelesaian masalah.



7.   Peta Pelbagai Alir

Peta Pelbagai Alir ( Multi-flow Map ) digunakan untuk menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab dan akibat. Segiempat yang berada di tengah adalah peristiwa yang penting. Bahagian sebelah kiri adalah sebab-sebab peristiwa tersebut, manakala bahagian sebelah kanan pula adalah akibat daripada peristiwa tersebut.




8.   Peta Titi
Peta Titi ( Bridge Map ) memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan. Sebagai contoh : “ Pilih dua orang pemimpin dan hubungkan mereka dengan kemajuan atau konflik semasa pemerintahan masing-masing.
















































No comments:

Post a Comment